Maandag 11 december 2017

Krachttraining

Gepost op: 31 maart 2007

Vandaag sinds drie weken weer in Hengelo wezen trainen. Allereerst was het heerlijk rustig op een groep gillende 5 en 6 jarigen na. Mja logisch met dit geweldige weer. Ik was op de fiets dus het infietsen was al klaar. Meteen maar grof begonnen met het schema. Was wel weer even wennen, vooral vanaf 75% maximaal gewicht. Gelukkig viel het uiteindelijk wel mee. Ik had een afname van de maximaalkracht verwacht van zo'n 15 a 20% maar dit was uiteindelijk met een 12,4% prima te overzien. Onderstaande tabel geeft het wat duidelijker neer.
Na alles afgewerkt te hebben nog wat sprongoefeningen gedaan die beduidend beter gingen dan in februari na een tiental skeeler trainingen.

OefeningMax. Sept. 2006Max. Jan. 2007Max. Maa. 2007Afname
Full Squat80kg140kg110kg21%
Quarter Squat120kg250kg220kg12%
Leg Press250kg400kg360kg10%
Leg Curl60kg70kg65kg7.2%
Leg Extension80kg120kg100kg17%
Calf Rotary65kg65kg65kg0%
Calf Press300kg300kg300kg0%
Walking Lunges2x 32kg2x 36kg2x 34kg5.6%
Deadlift120kg160kg140kg14%


Het is wel duidelijk dat het vooral de zware compound oefeningen zijn die de grootste afname hebben. Het squatten was vooral een krachtafname in de rug en buikspieren die met andere sport activiteiten relatief gezien, lang niet zo zwaar belast worden als de benen. Vanaf nu dus elke week 1 of 2 keer de spieren op dit niveau houden.